dinsdag 18 februari 2014

Ik blog, Jij blogt.

Heyy,

Ik heb met een meisje afgesproken dat ze een paar keer iets blogt omdat ze ontzettend goed kan bloggen. Dit keer heeft ze een artikel geschreven over bloggen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!


Bloggen is een vak apart. Je moet weten waarover je schrijft. Je moet in enkele zinnen iets interessants weten te vertellen zonder dat mensen een alinea overslagen en zonder dat mensen na twee regels stoppen met lezen. Inhoudelijk is zeer belangrijk, maar ook hoe je het schrijft, je geweldig schrijftalent is ook heel belangrijk. Of ik één van deze twee eigenschappen bevat, geen idee. Over iets zinvols praten is sowieso niet mijn sterkste vlak. Ik begin te ratelen over mijn geweldig onhandig leventje en hoe hard ik faal in normaal zijn. Inhoudelijk slaat dit op niets, maar misschien vinden mensen dat leuk, misschien vinden mensen het leuk om te lezen wat ik uitkraam. Waarschijnlijk zijn de helft van de mensen al afgehaakt met lezen, je zou voor minder, want ik heb in mijn word documentje al 137 woorden geschreven en eigenlijk nog niets interessants verteld.

Over bloggen dus, daar ging ik over vertellen. Laat ik beginnen over het onderwerp verzinnen. Iets wat heel makkelijk lijkt, misschien voor andere zeer moeilijk. Er zijn miljoenen onderwerpen, dat kan gaan over gescheurde teennagels of eenhoorns die je hebt gespot in je tuin. Alleszins, onderwerpen verzinnen is niet moeilijk, je moet alleen er wat over kunnen schrijven –wat ook nog iets zinvols is- , het zelf interessant vinden en dan nog lekker geschreven ook zodat mensen het graag lezen. Ik schrijf over bloggen, omdat ik graag schrijf. Of jullie mijn schrijfsels leuk vinden, geen idee, maar ach, ik heb met veel plezier dit geschreven. Om mensen aan te trekken, moet je schrijven over iets origineels. Een fashion blog is allang niet meer origineel. Het enige originele eraan is jouw stijl, maar dan moet jouw stijl goed zijn. Ik zeg niet dat fashion blogs minder populair zijn dan andere blogs. In tegendeel. Meiden houden van fashion, wat foto’s trekken van je kleren kan soms genoeg zijn om honderden volgers te krijgen en dat klinkt allemaal heel makkelijk, maar kom elke keer maar af met een vernieuwde, stralende stijl.

Het onderwerp is dus belangrijk, maar de inhoud ook. Wat ga je erover zeggen? Oké, je hebt nu een onderwerp, maar kun je er zo meteen over beginnen? Of moet je eerst researchen? Het is altijd een heel gepuzzel om het juiste inhoudelijke erover te zeggen. En waarschijnlijk zal ik deze tekst ook nog drie keer lezen en aanpassen en herschrijven voordat het goed is. Misschien post ik het wel nooit, maar als jij dit nu leest, dat betekent dat ik wel degelijk heb gepost.

Als je ook echt lezers wilt aantrekken, zorg voor een boeiende titel, een titel die mensen nieuwsgierig maakt, waar ze op klikken of waardoor ze het beginnen te lezen. Als je een titel neemt van iets wat mensen niet kennen of in een andere taal, dat kan hun aansporen om erop te klikken. Je kunt met je titel veel kanten op. Origineel, mysterieus, cliché, etc. De titel moet met je artikel te maken hebben, dus als je titel bananen is, begin dan niet te praten over appelsienen. Een dubbele bodem is ook altijd leuk, maar moeilijk, omdat veel mensen er toch niet over nadenken. Bijvoorbeeld mijn vorige blog heette ‘geen zee te hoog’. Het gaat over een vriendin en ik die naar de zee gingen, dus op dat opzicht paste het er goed bij, bovendien is het een gezegde met als betekenis “Niemand die ons tegen houdt” waardoor het dus perfect paste bij mijn blog. Vind ik.

Meningen verschillen. Je kunt negatieve reacties krijgen op je blog. Daar moet je mee leren leven en ik wil ervoor wedden dat jij zelf ook wel eens een negatieve reactie hebt gepost, of een blog slecht gevonden hebt. De blogger is niet perfect, de blogger wilt leren, als je iets negatief post, geef dan wat tips, want je kunt wel zeggen dat het niet goed is, maar wat kan beter?

Voor bloggers, als je negatieve commentaar krijgt, probeer dan eerst kritisch naar je tekst te kijken om te zien of dat wel klopt. Bovendien, wat zeggen al de andere mensen? Als iedereen zegt dat het super is en er komt één iemand tussen die zegt:” dit vind ik geen leuk artikel.” Dan is dat feitelijk haar probleem. Als haar opmerkingen kloppen, dan moet je gewoon volgende keer er beter opletten.

Oké, ik heb nu de inhoud besproken, de titel, je onderwerp zelf, volgens mij hebben we dan nog één dingetje te gaan. Jouw Lay-out. Maak het leuk. Doe er een fotootje bij, wees speels, maar overdrijf niet. Geef het een leuk kleurtje, combineer vet en cursief, etc. Let er wel op, de meesten mensen lezen niet graag dingen in cursief, ook dat is natuurlijk puur iemands mening, maar gebruik cursief bijvoorbeeld bij een citaat. Vet kun je gebruiken bij interessante kernwoorden en natuurlijk zijn linkjes ook aangenaam in je blog. Linkjes met sites vol met tips. Je moet niet enkel jouw blog aanprijzen, maar ook andere sites, wie weet staat jouw blog ook ooit in iemand anders zijn artikel!

Geen opmerkingen: