dinsdag 25 maart 2014

DIY Sharpie Mok

Met Valentijnsdag heb ik last minute nog een 'cadeau' gemaakt. Het was stiekem niet echt een cadeau, want ik wilde mijn saaie mokken toch al opvrolijken. Het voordeel was dat ik gelijk iets had en eindelijk nam ik er de tijd voor. Maar natuurlijk kan je het altijd gebruiken!

Wat heb je nodig?
♥ Mokken in een effen kleur
♥ Sharpies of een andere watervaste stift, kleur naar keuze
♥ Oven
♥ Eventueel een (vochtig) doekje
Wat heb je nodig?
Wat heb je nodig?
Ik begin met het schoonmaken van de mokken, gewoon met een beetje Dreft of iets dergelijks om het vet vrij te maken. Tegelijkertijd kan je bedenken wat je op je mok wil schrijven of teken. Mocht je niet zoveel inspiratie hebben, op mijn Pinterest board staan veel inspirerende plaatjes en teksten.
Ik heb voor lieve teksten gekozen aangezien het Valentijnsdag was. Je kan rechtstreeks op de mokken tekenen met je watervaste stift, maar ik teken het liever eerst uit op een blaadje. Om een beetje te oefenen. Op een bord tekenen/ schrijven is overigens makkelijker dan op een mok. Als je wat onzeker bent, kan je het daar ook eerst op oefenen.
Oefenen op papier
Oefenen op papier
Als je denkt dat je het onder controle hebt kan je beginnen met het tekenen op je mok. Ik leg de mok zo neer dat het niet meer weg kan rollen. De oor van je mok ligt dus op tafel. Daarnaast zorg ik er voor dat mijn hand waarmee ik schrijf goed op tafel ligt en ik leun ook een beetje op de mok. Misschien dat de onderstaande foto voor iets meer duidelijkheid zorgt.... Gok een beetje in je hoofd hoe groot je het wil hebben en waar je wil beginnen en eindigen. Je kan ook het oefenblaadje voor je mok houden om te kijken of het erop past en of je nog iets aan moet passen.
Zorg dat je hand en mok stabiel liggen
Zorg dat je hand en mok stabiel liggen
Je bent geneigd om snel te schrijven (dan ben je er vanaf), maar bij mij werkt dat niet. Hoe langzamer ik schrijf hoe netter het wordt. Natuurlijk maak ik ook wel eens een foutje.
Oepsie
Oepsie
Met een vochtig doekje kan je het er makkelijk vanaf vegen. Zorg wel dat je mok erna goed droog is, ander pakt de inkt minder goed. Mocht een vochtig doekje niet werken, dan kan je het ook proberen met een klein beetje pure alcohol.
Zorg ervoor dat je oven ondertussen goed warm is, z'n 150 graden.
Zet ze ongeveer 35 minuten in de oven op 150 graden
Zet ze ongeveer 35 minuten in de oven op 150 graden
Wanneer je helemaal tevreden bent over je design, kan je de mokken in de oven zetten. Laat ze daar ongeveer 35 a 40 minuten in staan. Men zegt dat wanneer je de mokken met een oil- based sharpie hebt beschreven de tekst er niet vanaf gaat in de vaatwasser, maar bij mij is het er allemaal vanaf gegaan. Je kan de mokken dus het best met de hand afwassen of je zet ze toch in de vaatwasser en je kan ze later weer op nieuw versieren. Dat is ook leuk!
En weg zijn je saaie mokken
En dag saaie mokken!
Ik heb eerder wel eens mokken en borden versierd met sharpies. Het is een leuke en snelle manier om iets op te vrolijken.
Andere sharpie DIY's
Andere sharpie DIY's
♥ Vind jij de sharpie DIY's ook leuk? Heb jij er wel eens iets meegemaakt? Zo ja, wat?


MADE BY: MANDYFLD (GAST ARTIKEL)

Geen opmerkingen: