zondag 17 mei 2015

How to: samenvatten

Hi,

Ik zit nu al bijna vier jaar op school en door de jaren heen heb ik veel dingen geleerd. Maar ook dingen geleerd zoals hoe je moet samenvatten. In de brugklas werd daar altijd op geblokt met hoe je het moest doen. Maar toch heb ik mijn eigen maniertje wat bij mij persoonlijk het fijnste werkt. Wil je weten hoe? Lees dan snel verder!
 

Vind je het juist fijn om het op de computer te doen, of het liefst gewoon op papier. Jij bepaalt het zelf! De een vindt het fijner om het te typen en anderen om het juist vast te houden. Licht er aan wat je zelf het fijnste vindt. Persoonlijk vind ik op de computer het fijner omdat ik vrij snel kan typen en dat mij dus veel tijd scheelt. Ook vind ik het netter staan want meestal op papier schrijf ik in het begin heel netjes maar na een paar regels komt het eerste gekras al.

Houd het zo overzichtelijk mogelijk. Dit is voor je zelf erg fijn maar ook als andere mensen je samenvatting lenen, helpt het hun ook. Ook is het fijner om te leren. Zet er ook bij waarvoor het precies is, welk hoofdstuk/paragraaf en bladzijde. Zo kan je namelijk makkelijk opzoeken als je het wilt opzoeken in je boek. Als je het op de computer maakt is een apart mapje voor samenvattingen handig, en daarin ook nog mappen voor de vakken. Dit gebruik ik zelf ook en is enorm fijn.
Zorg ervoor dat je je samenvattingen op een wit, schoon blad maakt. Dit zorgt voor een mooie en overzichtelijke samenvatting. Je kunt de samenvatting natuurlijk ook in je schrift maken. Zorg er dan in ieder geval voor, dat je op een nieuwe bladzijde in je schrift begint met je samenvatting!
Leuk zo’n samenvatting maar je moet het ook nog gaan leren. Heel veel mensen vergeten dat. Samenvatting is een hulpmiddel maar dan moet je het ook nog gaan leren. Vooral veel herhaling helpt. Door herhalingen slaan je hersenen het op en dat is gunstig voor bij je toets. Elke dag een klein stukje en het herhalen van de dag ervoor. Begin daardoor ook op tijd zodat je genoeg tijd hebt om te leren.
 
Blijf het wel zo kort mogelijk opschrijven. Schrijf dus niet je hele boek over, want dan kan je het geen samenvatting noemen. Maak gebruik van pijltjes of andere figuren, dat scheelt een hoop typ/schrijf werk inplaats van op te schrijven ‘dat hoort bij’. Ook ziet dat er gelijk overzichtelijker uit. Probeer je er ook aan te houden en ga niet het hele boek overschrijven. Want dat is niet de bedoeling van een samenvatting.
Vergeet niet de samenvattingen te bewaren. Dit vergeten veel mensen te doen. Als je nog een jonger broertje of zusje hebt, kunnen die de samenvattingen lezen later. Maar ook voor je examens kan  het helpen. Als je het op papier doet kan je het in een map doen, per vak een tabblad. En als je het op de computer doet kan je een speciale map aanmaken met samenvattingen van vorig jaar. Soms heb je ook dat je dezelfde stof hebt, het volgende jaar. Je hebt er dus ontzettend veel aan!
 
 
Ik wil je vooral onwijs veel succes wensen voor het maken van je samenvattingen en toetsen. Good luck!
Liefs,
Marit
 
 
 
 

 

Geen opmerkingen: