zaterdag 1 augustus 2015

Grote veranderingen op 3FM.

Hoi allemaal,

Het is vandaag 1 augustus, dat betekent een nieuwe maand maar ook een nieuwe programmering op 3FM. De hele weekend programmering wordt omgegooid, de lunchshow doordeweeks en nog veel meer. Maar wat vinden de luisteraars van 3FM daar nou zelf van. Ik heb een paar luisteraars gevraagd om een paar vragen te beantwoorden over de nieuwe programmering.

Nieuwe programmering (update 1 juni) (bron: 3FM)

Hoeveel uur per dag luister je ongeveer naar 3FM, en vooral welke programma’s?
Freek: Ik luister altijd zo kleine 12 uur naar 3FM en vooral naar Giel, Metmichiel, Effeekdom, RabRadio en natuurlijk Dit is Domien.

Lennart: Ik luister tegenwoordig ongeveer 2/3 uur per dag denk ik, eerder nog veel meer! Luister erg graag naar MetMichiel, Effe Ekdom en Dit is Domien. Daarnaast ben ik erg vaste luisteraar van RobRadio en Stenders Latevermaak. Op zondagochtend luister ik altijd even naar AnnemiekHier en zondagmiddag Timur en Rámon.

Eline: Dat varieert nogal. Op de dagen dat ik stage loop niet zo veel, omdat ik geen radio aan mag hebben op mijn stage, maar op de dagen dat ik school heb (en ik me verveel) zet ik regelmatig de radio (en dan met name 3FM) aan. Meestal luister ik naar MetMichiel, Effe Ekdom en soms ook naar RabRadio ’s middags en als ik ’s avonds thuis ben vind ik het altijd heel fijn om naar Dit is Domien te luisteren. In het weekend luister ik regelmatig 3FM, maar op de achtergrond. Dan luister ik vaak de Mega Top 50 en Herman, omdat dat de momenten zijn waarop ik vaak bezig ben met huiswerk, en ik me beter kan concentreren met muziek/radio aan.

Jeroen: Doordeweeks luister de meeste uren radio. Tussen de 5 en de 10 uur ongeveer. Ik luister voor de muziek dus eigenlijk maakt het me niet zoveel uit wie de dj is. Maar meest favoriete programma's zijn MetMichiel, Effe Ekdom, Frank, Dit is Domien en 3voor12. In het weekend luister ik meestal Open Radio, Mega Top 50 en That's Live. Het leuke aan 3fm is dat de luisteraars veel mogen bemoeien met de uitzending via de sms en app. Daardoor zijn er vaak interessante gesprekken en andere leuke onverwachte dingen.

Nieuwe opvolgers Effe Ekdom (foto: Hans-Peter van Velthoven) (bron: 3FM)

Wat vindt je van de veranderingen die plaatsvinden vanaf vandaag?
Lennart: Ik heb niets met Frank, dus dat is jammer. Mis Coen en Sander wel. Daarnaast echt heel klote dat Stenders weggaat, daar baal ik enorm van. Wel goed dat Timur en Rámon de lunch show gaan doen en ook dat het nieuwe talent meer zendtijd krijgt. Ben erg benieuwd naar het programma van Giel en Eva.

Jeroen: Lange tijd was het niet mogelijk voor dj's om naar andere plekken te gaan in de programmering omdat er niemand wegging. Sinds vorig jaar zomer kwam daar al wat verandering in. O.a. Bart Arens, Eric Corton en Klaas van Kruistum zijn een andere uitdaging aangegaan en daardoor zijn er al wat dj's op nieuwe plekken terechtgekomen. In juni gingen Coen & Sander weg en mocht Frank de middagshow doen. Dit doet hij uitstekend. Ik moet eigenlijk bekennen dat ik vaker naar hem luister dan naar Coen & Sander. In augustus gaan met het vertrek van Gerard Ekdom en Rob Stenders hele grote veranderingen in. Dit is eigenlijk het goede moment om eens nieuwe dingen uit te proberen. En daar hebben ze vooral het weekend voor uitgekozen. Timur & Rámon gaan de nieuwe lunchshow doen op de plek van Gerard en ik denk dat zij dat goed gaan doen. Zij hebben al jaren een succesvol weekendprogramma. Dus ik vond het meer dan terecht dat ze deze kans krijgen. Verder ben ik erg benieuwd naar het nieuwe vrijdagavondprogramma van Giel Beelen en Eva Koreman. Ik vind het leuk dat er met Eva weer een vrouw bij komt op 3fm. En in het weekend krijgen Herman, Sander en Barend & Wijnand leuke plaatsen. En daar ben ik blij mee want ze zijn grote talenten
Freek: Ik kan het wel begrijpen want je moet als station blijven vernieuwen anders luistert er geen mens meer naar en dat is dan ook niet handig.

Eline: Moeilijke vraag. Aan de ene kant heel stom, want alle programma’s die je een beetje kent en die je leuk vindt (voor mij persoonlijk) gaan weg (denk aan Effe Ekdom, de Coen en Sander Show, etc.) maar aan de andere kant ook tof. Nieuwe mensen die voorheen in de nacht zaten krijgen nu een kans in de dagprogrammering van 3FM, en het is soms ook wel eens goed om te gaan vernieuwen.
 
(Bron: 3FM)
 
 
Denk je dat je nu meer of minder gaat luisteren naar 3FM?
Jeroen: Ik denk dat ik vooral in het weekend meer ga luisteren met de nieuwe programmering. Doordeweeks blijft hetzelfde. De luistercijfers van 3fm zullen wel wat gaan dalen waarschijnlijk. Er zullen mensen meegaan met Gerard/Coen & Sander en die daardoor radio2/538 aan laten. Maar daar raken ze bij 3fm niet van in paniek. Ze geven dj's geen doelen qua luistercijfers. Ze willen gewoon leuke radio maken een vooral goede nieuwe muziek draaien. Ik denk ook dat 3fm met deze programmering weer jaren vooruit kan, al weet je nooit wat er kan gebeuren. Het is een compliment als andere radiozenders op een gegeven moment dj's van 3fm willen. Dat wil alleen maar zeggen dat je een uitstekende 3fm dj-school hebt waar dj talent opgeleid wordt.

Freek: Ik denk dat het een beetje gelijk blijft het is natuurlijk jammer dat ome Geer weggaat maar het is niet anders.

Lennart: Evenveel denk ik, misschien op vrijdagavond wat minder.

Eline: Eerlijk gezegd denk ik minder. Allereerst omdat ik meer dagen stage ga lopen (afgelopen jaar waren het twee dagen, het worden er nu drie), maar ook omdat ik de ‘’oud-dj’s’’ hun programma’s wil gaan luisteren, en kijken hoe ze het doen bij de andere stations (Coen en Sander op 538 en Gerard Ekdom op radio 2).
 

Gerard Ekdom (bron: 3FM)

 
Wat vindt je de allerleukste verandering die is gekomen, waarom juist die verandering?
Freek: Ik denk dan toch dat Frank een kans krijgt want hij was 's nachts altijd al genieten en nu kijken hoe hij het overdag gaat doen daar ben ik toch wel benieuwd naar.

Jeroen: Dat dus Timur en Rámon de lunchshow van Gerard mogen overnemen. Dat Timur nu een tijdje afwezig is om aan zijn nieuwe programma te werken vind ik alleen maar goed. Dan weet je sowieso dat ze er alles aan doen om er een leuk programma van te maken.
En ook leuk dat Eva Koreman naar 3fm komt en Saskia Weerstand meer uren krijgt. Meer vrouwen op 3fm is altijd leuk. En dat Herman Hofman eindelijk een vast programma krijgt in het weekend. Want ik kon 's nachts nooit luisteren.

Lennart: Timur en Rámon in de lunchshow, ben fan van die twee!

Eline: Dat Eva Koreman nu ook programma’s gaat maken op 3FM! Ik vond Eva Koreman in haar tijd bij Q-music al een heel fijne DJ, en het lijkt me heel tof om haar te horen op 3FM. Ik ben benieuwd wat ze gaat doen met haar shows en of ze een aantal items van Q meeneemt naar haar programma’s op 3FM.
 
3FM Studio (bron: 3FM)

Wat vindt je de aller stomste verandering die is gekomen, waarom juist die verandering?
Freek: Dat Timur en Ramon naar de middag zijn gegaan want ik ben sowieso geen fan van Timur en in het weekend zat hij daar prima.

Lennart: Stenders!
 
Jeroen: Over de nieuwe programma's kan ik nog niet zoveel zeggen. Daarvoor moet je ze eerst horen. Maar ik heb wel een ander puntje wat beter had gekund. Ik vind Thijs Maalderink namelijk ook een groot talent. Terwijl de meeste talenten er uren bij krijgen krijgt Thijs er niks bij. Als je het schema bekijkt krijgt Harm den Besten opeens veel meer uren terwijl je er daarvan ook een paar aan Thijs had kunnen geven. De programmering zal de komende tijd waarschijnlijk niet veel meer veranderen. En op een gegeven moment is de nachtopleiding van Thijs afgelopen en dan is er geen plek voor doorstroming, waardoor hij misschien niet meer bij 3fm kan blijven. En dat zou ik jammer vinden.

Eline: Dat Dit Is Domien om 18 uur begint (dat is al wel even zo). Dit omdat mijn stagedagen regelmatig tot 18:30 uur zijn, en ik dan dus het eerste stuk van het programma mis. Nog een nadeel voor mij aan dat het al om 18 uur begint is dat het dus om 21 uur al afgelopen is. Meestal ben ik laat klaar met eten, en kan ik pas om 20 uur op zijn vroegst weer inschakelen, waardoor ik dus regelmatig de eerste twee uur mis.

NPO De Peperbus (bron: zelf)


Wat vindt jij van de veranderingen op 3FM?

Geen opmerkingen: