donderdag 26 november 2015

Niet goed kunnen slapen.

Hoi allemaal,

Slapen is één van de belangrijkste dingen die je doet op een dag. Slaap is heel belangrijk voor veel verschillende dingen. Voor je prestaties natuurlijk ook. Maar wat nou als je niet zo goed kan slapen en je veel moeite hebt met slapen. Vandaag ga ik een paar tips behandelen, kijk snel mee.
 
bron: tumblr

 
Sporten
De eerste tip die ik mee wil geven is sporten. Overdag flink bewegen helpt je ’s nachts aan een betere slaap. Maar het is nog beter om in de middag of op de vroege avond te sporten. En dan om minstens een half uur te sporten.

Veel licht overdag
Zorg overdag dat je veel licht krijgt. Veel licht houdt namelijk je biologische klok scherp en dat stimuleert de productie van je slaaphormoon. Vooral in deze donkere dagen in het seizoen is veel blootstelling aan veel daglicht extra belangrijk.

Weinig licht in de avond
Overdag juist veel licht maar in de avond juist weinig licht. Dit heeft ook weer te maken met je slaaphormoon. Het is heel slecht om vlak voor het slapen nog voor een computerscherm te zitten met fel licht of nog even op je telefoon. Ik maak gebruik van de app Twilight en die maakt het licht donker rood en zo pas ik het lichtniveau aan.

bron: tumblr

 
Materialen
Hoe oud is je matras precies? Een goed matras een matras die niet ouder is dan 10 jaar, een goed dekbed en een passend hoofdkussen vormen een goede nachtrust. Kleine ergernissen over je ligcomfort bemoeilijken het inslapen.

Kamer verduisteren
Zorg ervoor dat je kamer goed donker is. Elk klein lichtschijnsel, maakt niet uit hoe klein, heeft een nadelig effect op je slaap. Verduister je kamer dus zo goed mogelijk. Denk aan het ledlampje van je wekker of een nachtlichtje.

bron: tumblr

 
Cafeïne
Let overdag ook goed op cafeïne. Denk dan aan koffie en zwarte thee bijvoorbeeld. Ze kunnen je ’s nachts uit je slaap houden. Vooral als je deze dingen in de avond gebruikt. Denk daar dus goed aan.

Melk en banaan
Wil je geen pilletjes slikken die de productie van je slaaphormoon stimuleren, denk dan een glasmelk of een banaan. Het beste is natuurlijk een combinatie van deze twee in de vorm van een smoothie. In melk en banaan zitten namelijk bepaalde stoffen die je slaap gunstig beïnvloeden.

Alvast welterusten!

Liefs,
Marit

 

 

Geen opmerkingen: