zondag 17 januari 2016

Pesten.

Hoi allemaal,

Vrijdag heb ik de aflevering Teske & Co gezien van www.teske.nl wat ging over pesten. Ik werd er meteen even stil van en begon meteen na te denken over pesten, want wat is pesten toch een groot probleem in deze maatschappij. Duizenden kinderen worden er elke dag gepest of gaan met tegenzin naar school door hun medeleeftijdgenoten. Wat bizar eigenlijk. Ik ga een heel persoonlijk artikel typen wat ik niet zo heel vaak doe op mijn blog maar www.teske.nl gaf mij de inspiratie om het gewoon te doen en om het gewoon te typen.
 

 
Ik ben zelf helaas ook gepest, net zoals vele anderen. Helaas is dat een van de diepste punten uit mijn leven. Pesten is iets waar je heel je leven last van kan hebben en waar je nu op de dag van vandaag misschien nog wel steeds last van kan hebben. Pesten is iets wat je innerlijk kan beschadigen en ook pesten kan jou als persoon ook veranderen. Ik stelde mij heel onzeker en kwetsbaar op en durfde ik veel dingen niet te zeggen in de klas. Ik was vooral bang voor de reacties en wat de mensen ervan vonden. Ik bleef vooral heel stil en verlegen. Eigenlijk hoefde ik dat helemaal niet te zijn. Ik moest eigenlijk gewoon mezelf blijven, maar hoe enorm moeilijk is dat.

Niemand hoeft onzeker te zijn, want iedereen mag en kan gewoon zichzelf zijn. Het is altijd naar om te horen dat iemand niet zichzelf kan zijn omdat hij of zij gepest is. Ik vind persoonlijk dat iedereen zichzelf mag zijn en dingen mag leuk vinden wat hij of zij leuk vind en dat niet door anderen moet laten be├»nvloeden. Heel makkelijk gezegd maar dat is zo ontzettend moeilijk. Het is niet dat ik nu gepest wordt maar nog steeds hoor ik dagelijks mensen achter mijn rug om praten over Domien en over dat ik groot fan van hem ben. Ik krijg vaak te horen ‘Ga je alweer naar Domien toe’ en ‘Wat een rare vent’. Ik heb mijn woordje meestal wel klaar maar ook heel vaak negeer ik het gewoon en laat ik hun gewoon kletsen. Ik moet mij niet door hun laten be├»nvloeden en als ik fan van Domien ben, dan ben ik dat gewoon en dat wil ik en dat ga ik ook niet door anderen laten veranderen. Het is niet dat ik nu mijn hele pestverleden op internet knal en aan iedereen laat lezen, maar het is iets waar ik over nadenk.



Het is niet dat ik er nu geen last meer van heb, want dat zou ook heel raar zijn maar de periode dat ik gepest werd had ik het moeilijker dan nu. Het is zo dat ik nu heel onzeker over mezelf ben soms en sommige dingen niet eens hardop durf te zeggen en dat ik bang ben voor de reacties die gaan komen. Het is lastig om zo erover te praten want ik typ dit nu ook met tranen in mijn ogen. Pesten is iets waar je heel je leven last van kan hebben en wat altijd met je meeleeft. Pesten is enorm verkeerd en pesten is iets naars.

Het is voor mij een periode geweest waarvan ik ook veel geleerd heb. Ik heb geleerd wie nou echt mijn vriendinnen waren en wie nou mij wel hielpen en wie juist niet. Het is raar om te zeggen dat ik van die periode heb geleerd maar ik weet nu veel meer dingen. Er bestaan veel meelopers die meelopen met de pester. Ze durven er niks van te zeggen of gaan juist mee. Als er iets op aankomt dat er een leraar tussenkomt doen ze alsof er niks aan de hand is en alsof ze niks gedaan hebben. Eigenlijk vind ik dat net zo laf zijn als de pester zelf. Het is niet moeilijk om voor iemand op te komen, maar ze zijn juist bang voor de reacties van de pester. Ze zijn bang om zelf daarna ook gepest te worden en ook al die nare dingen mee te maken.

Als je meemaakt dat je gepest wordt onthoud dat je nooit de enigste bent die dit mee maakt of die dit heeft meegemaakt. Je kan er altijd met mensen over praten. Mensen die dichtbij je staan maar ook mensen van veraf zoals de Kindertelefoon. “Door open te zijn naar anderen, krijg je liefde en vertrouwen terug.” zei Domien toen tegen mij en die quote is enorm waar. Je kan er altijd over praten.

 

Heel veel liefs,

Marit

Geen opmerkingen: