zaterdag 13 februari 2016

Gastartikel: Chantal.

Hoi,

Ik ben Chantal en Marit heeft mij een poosje geleden gevraagd of ik een gastartikel voor haar wou schrijven en natuurlijk zeg ik daar Ja tegen. Dit artikel heb ik namelijk ook op Girlscene gezet en iedereen was daar enthousiast over en hopelijk hier ook.
 
Hey meiden,

Dit is iets waar ik echt veel ervaring mee heb en ook al jaren mee rond loop. Maar 2016 is nu begonnen, en elk jaar heb ik hetzelfde voornemen namelijk: 'Stoppen met mijn nagelriemen afbijten, ook wel 'peuteren'. Maar dit jaar wil ik het voornemen eindelijk waar maken, ik ben er al mee bezig (sinds eind november ongeveer) en het lukt behoorlijk goed. Dus ik dacht, ik geef mijn tips voor degene die het kunnen gebruiken.

(Alle plaatjes die ik in deze blog plaats komen via Google, ze zijn van Tumblr, Pinterest & Weheartit.) 





Sinds groep 6 ongeveer loop ik al rond met kapotte nagelriemen, toen schaamde ik me er nog niet voor. Maar in de loop van de jaren begon ik me wel te realiseren dat het er niet mooi uitzag en daar kwam nog eens bij dat het ook niet goed voor je is. Ik heb geen ervaring met nagelbijten, maar ik denk dat een aantal van de tips die ik geef ook daar op 'toegepast' kunnen worden. Ook zal ik onderaan de blog een filmpje zetten die mij erg heeft geholpen met het stoppen van peuteren, en een aantal van die tips heb ik ook in de blog verwerkt.
Overigens zal ik geen foto's van 'kapotte nagels en nagelriemen' in de blog zetten, want zelf vind ik dit altijd een beetje vies eruit zien. Maar het zou wel een goede tip zijn om te realiseren hoe andere mensen 'jouw' nagels 'ervaringen', dit werkte heel erg voor mij juist omdat ik het er zo vies uit vond zien.
Genoeg gepraat, laten we maar snel beginnen.





Hoe naar het ook klinkt, ik heb ook de gevolgen opgezocht zodat het allemaal op een rijtje staat. Onthoudt wel, dit was voor mij een van de eerste dingen om gelijk te stoppen met mijn nagelriemen peuteren. 
Gevolgen van nagel(riem) bijten:
- ontstekingen
- bacteriën die mondproblemen kunnen veroorzaken
- het kan zorgen voor een nagelriemontstekening
Ook werden er nog veel lastige woorden gebruikt, maar die heb ik er even uitgelaten. 







Om te beginnen is het belangrijk om te weten waarom je peutert/ je nagels afbijt. Kom je hier achter dan is het al 'makkelijker' om je doel te halen. In mijn geval was het vaak vanwege stress en verveling. Dan begon ik gewoon aan de harde eelt stukjes rond mijn nagels te peuteren, en binnen de kortste keren had ik weer een pleister om mijn vinger heen. Op de momenten dat ik nu dus gestrest ben, denk ik altijd heel goed na van: 'Oké je bent nu gestrest, maar dat geeft je nog geen reden om je vingers kapot te maken. Adem diep in en uit, en blijf rustig'. Dit helpt mij heel erg om over mijn stress gedachtes heen te komen en zo stop ik ook gelijk met op dat moment te peuteren.
Zodra je dit onder de knie hebt, merk je het ( als het goed is) gelijk wanneer je dan aan het peuteren bent. 





Wat soms ook heel erg kan helpen, is het aankruisen van de dagen dat je niet hebt gepeuterd. Zo krijg je ook een realistisch beeld van hoe vaak je eigenlijk wel of niet peutert. 
Iets wat ik ook heel 2015 heb gedaan, is een foto maken van mijn nagels met flitser. De flitser maakt het namelijk 'lelijker' maar toch echter dan dat het zonder flitser lijkt. Ik nam twee foto's ( dus mijn linker hand en rechter hand), maakte daar een 'collage' van en zette de datum erbij. Al deze foto's deed ik in een los mapje op mijn mobiel, en zo kon ik alles met een heel realistisch beeld bijhouden.


Er bestaat ook speciale nagellak met een vieze smaak, dit zou natuurlijk ook een goede optie kunnen zijn. Maar zelf heb ik hier geen gebruik van gemaakt.





Zodra je eenmaal een beetje bent gestopt met buiten en peuteren kun je beginnen met het 'verzorgen', nu klinkt het net alsof het dieren zijn, maar dat is nou eenmaal wat de volgende stap is.
Nu is het bij nagelbijten denk ik net iets anders dan bij nagelriem bijten. Dus ik vertel zowel wat ik zou doen bij nagelbijten als bij nagelriem bijten. Maar ik heb eigenlijk niet echte ervaring met nagelbijten.

Nagelbijten ( wat ik zou doen):
- Probeer je nagels zo veel mogelijk te laten groeien, en vijl ( vijlen is beter dan knippen) ze elke keer bij, zodat er geen haakjes aan komen waar je dan weer aan zou gaan peuteren.
- Geef ze een mooi kleurtje, dit kan er namelijk voor zorgen dat je je sneller realiseert waar je mee bezig bent. En het is zonde om je nagellak te verpesten, dus dat weerhoud je ook wel van bijten denk ik ( dit geld trouwens ook voor het nagelriem bijten).
- Ook het het belangrijk om voorzichtig met je nagels om te gaan, want in het begin kunnen ze nog zacht zijn. Maar als je gezond eet, en je nagels goed verzorgt zouden ze vanzelf ook wel harder moeten worden. Ik weet overigens wel dat dit niet voor iedereen werkt.


Nagelriem bijten:
- Zodra je wondjes beginnen te helen, smeer ze dan altijd goed in met een verzachtende zalf. Zelf gebruik ik altijd coconut care ( onder deze tips staat een plaatje ) voor overdag, als ik bijvoorbeeld tv kijk of op mijn laptop zit, je handen worden er namelijk wel vettig van dus als je echt ergens mee bezig bent of dingen moet schrijven is dit niet handig. En voordat ik ga slapen smeer ik ook altijd vaseline op mijn nagels en nagelriemen en masseer ik dit in.
- Als je wondjes echt genezen zijn, kan dit eelt achtig worden of 'dode' huid. Wat ik dan altijd doe is er met een zachte vijl heel voorzichtig overheen gaan. Dit zorgt ervoor dat de huid weer zachter wordt, en zo krijg je niet de neiging om daar aan te zitten. Het is overigens ook handig om een vijl mee naar school te nemen.












Zoals beloofd, het filmpje dat mij heel erg geholpen heeft:





Lief,
Chantal.

!! DIT ARTIKEL IS GEPLAATS DOOR CHANTAL. GEEN FRAUDE. !!

 

Geen opmerkingen: