maandag 29 februari 2016

Tips tegen nagelbijten.

Hey allemaal,

Nagelbijten is een bekend fenomeen dat iedereen weleens heeft gedaan. Sommigen doen het als ze slapen, anderen als ze zenuwachtig zijn en anderen als ze zich vervelen. Zelf doe ik dit ook vaak, maar dan pulk (wat een vies woord trouwens, pulken) ik meestal. Sinds een paar weekjes gaat het steeds beter. Ik heb steeds langere nagels en daar ben ik heel erg blij mee. Ik vind het namelijk veel mooier staan, maar ook vind ik dat getik heel leuk om te doen. Vandaag ga ik een paar tips met jullie delen tegen het nagelbijten en nagel pulken.
 
bron: Google

Voordelen
Als eerste is belangrijk om voordelen ervan in te zien, als je het niet doet en als je dus ook langere nagels hebt. Ben je iemand die veel aan nailart doet, dan zijn lange nagels ideaal. Of vindt je lange nagels gewoon veel mooier of houd je net zoals mij van dat getik. Zie er de voordelen van in en overtuig jezelf met de voordelen. Schrijf ze anders op een blaadje in een notitieboekje zodat je ze niet vergeet. Zeg het ook tegen de mensen in je omgeving, als je zien nagelbijten kunnen ze je stoppen ook overtuigen met de voordelen.

Producten
Er zijn genoeg producten die je helpen met het stoppen van nagelbijten. Smeer je nagels in met een creme of een product waardoor je verhinderd wordt om gretig je nagels af te kluiven. Je kan zo’n smerig middeltje erop smeren, waardoor je er niet aan gaat zitten want vaak heeft dat een hele bittere en vieze smaak. Deze producten kan je onder andere halen in een drogisterij, Kruidvat of Etos bijvoorbeeld.

Vijlen
In plaats van voortdurend je eigen tanden als een wapen te gebruiken tegen je vingernagels, is het beter om een nagelknipper en een nagelvijl te gebruiken om bezig te blijven. Je zal geneigd zijn om je nagels mooi te verzorgen en dat ook zo te houden. Op die manier ontraad je jezelf het nagelbijten en zet je een eerste stap op weg naar nieuwe, mooie vingernagels. Vermijd ook dat je te vaak zenuwachtig wordt en stress krijgt.

Kort
Houd je nagels dan ook kort. Niet zo kort dat je gaat bijten, maar je kan ze netjes knippen met een nagelschaartje. Als ze al kort zijn, valt er minder te bijten, maar zijn ze nog wél verzorgd. Als je lange nagels mooi vindt, doe je het een steeds stukje langer maar niet in één keer van heel kort naar heel lang. Dat werkt namelijk heel erg tegen en stimuleer je jezelf eigenlijk om toch te bijten of te pulken.

Gewoonte
Nagelbijten doe je meestal onbewust en automatisch. Visuele aanwijzingen kunnen helpen je aan deze slechte gewoonte te herinneren, waardoor je zal stoppen met je bezigheid. Doe bijvoorbeeld een (felgekleurd) elastiekje om je pols. Het zien van dit bandje helpt je te wijzen op je slechte gewoonte en zal je het signaal geven niet te bijten.

Afleiding
Vaak bijten mensen ook op hun nagels omdat ze zich vervelen en iets te doen moeten hebben, wat je dan kan doen is afleiding zoeken. Hou iets in je zak om mee te spelen, een muntje bijvoorbeeld. Zo heb je afleiding van het bijten en zal je minder op je nagels gaan bijten.

Situatie
Probeer de situatie waarin je meestal bijt, te herkennen. Gedachten en gevoelens hebben invloed op je gedrag. Als je erachter kan komen bij welk gevoel of bij welke gedachte jij op je nagels bijt, kan je alvast voorzorgmaatregelen treffen. Weet je bijvoorbeeld dat jij tijdens het leren van een tentamen meestal op je nagels bijt? Doe tijdens het leren pleisters om, een handschoen aan óf hou constant iets in je handen om je af te leiden.


Ik wens jullie allemaal heel veel succes met het niet te gaan bijten op je nagels. Dit artikel schrijf ik ver van te voren (19 februari) en ik hoop dat als dit artikel online is gekomen ik ook nog steeds gestopt ben. Laten we hopen!

En nog steeds na het typen van dit artikel vind ik het woord pulken zo vreemd.. jullie ook?

 
Liefs,
Marit

Geen opmerkingen: