maandag 9 mei 2016

Tips voor Nederlands examen.

Hey allemaal!

De eindexamens komen er weer aan. Zwoegen en zweten in de gymzalen, rijen achter elkaar en vooral veel stress. Een van de examens die je moet gaan maken is Nederlands, maar hoe pak je dat nou het beste aan? Vandaag heb ik een artikel voor jullie met tips die ik heb verzameld. Ik hoop dat jullie er wat van leren! Zelf hoop ik hier ook wat van te leren, want ik zit ook in mijn examenjaar.

De tips komen van allerlei websites en van leraren van mijn eigen school, en die heb ik samengebundeld in dit artikel.

Bron: TUMBLR

Don't stress. Do your best. Forget the rest.

Nauwkeurig lezen
Voordat je aan de opdrachten begint bij een tekst, kan je als eerste de tekst even nauwkeurig doorlezen. Je kan ook de hoofdgedachtes van de tekst markeren. Let goed op signaalwoorden, deze duiden structuur en daarmee de belangrijkste onderdelen van de tekst aan.

Veel oefenen
Dit geld denk ik wel voor elk vak: zorg ervoor dat je veel geoefend hebt met het lezen en maken van teksten. Ook andere dingen zoals samenvatten leer je het beste door te oefenen. Natuurlijk begrijp je ook wel dat je het op een gegeven moment kan uitkotsten, maar je kan het ook afwisselen met andere teksten zoals uit een tijdschrift. Zo houd je het natuurlijk ook een beetje leuk! Wat ook fijn is met oefenen om de tijd goed erbij te houden, hoelang ben je bijvoorbeeld bezig met een onderwerp en red je het wel in de tijd die je bij het examen krijgt.

Werkwoordspelling
Herhaal ook het onderdeel werkwoordspelling voor jezelf, want spelfouten worden hard aangepakt! Als je hier moeite mee hebt kun je een boek aanschaffen of op internet oefeningen maken. Zorg ook dat je weet hoe je citeert, wanneer je dit fout doet verlies je ook punten. Het is slim om je samenvatting eerst in klad te schrijven, dan kun je tenminste fouten maken.

Doorlezen en goed checken
Als je kladversie klaar is, kan je het beste het nog één keer goed doorlezen. Is de tekst een geheel en zit er in je alinea's een logische volgorde? Vervolgens ga je je woorden tellen. Tel het wel nauwkeurig, want als je merkt dat je eronder zit dan mis je waarschijnlijke belangrijke onderdelen die erin moeten zitten. Lees de samenvatting nog een keer door van onder naar boven om te checken op spelfouten. Waarom van onder naar boven? Je kent zelf je samenvatting het beste, waardoor je makkelijk over foutjes heen kijkt. Als je van onder naar boven leest haal je een trucje uit met je eigen brein, zo spoor je weer extra foutje op.

Ik ben benieuwd of jullie wat aan deze tips hebben, ik hoop namelijk zelf van wel! Allemaal heel erg veel succes en jullie kunnen dit!

Veel liefs, en toi toi toi,

Marit

Geen opmerkingen: