dinsdag 2 augustus 2016

Hoe begin je met hardlopen?

Hey allemaal,

Ik hardloop soms een paar keer in week, maar beginnen met hardlopen is moeilijker dan je denkt. Waar je moet beginnen en hoeveel motivatie heb jij nodig om het vol te houden. Vandaag geef ik een paar tips hoe je kan beginnen met hardlopen.


Misschien is deze niet voor iedereen nodig, maar zeker voor mij: maak een schema aan. Nee, je moet zelf niet pen en papier nemen en alles noteren, ga naar de website van Nike en Asics en na je profiel aangemaakt te hebben, kun je gratis je loopschema aanmaken! Zo ben je zeker van een goede opbouw en het zorgt ervoor dat je niet eens vergeet te lopen. Deze hebben ook vaak een gratis app voor op je gsm. Zo kun je, als je jouw gsm meedoet tijdens de loopsessie, je afstand en tijd laten opnemen. Je kan ook nog de app Runkeeper gebruiken en die berekent alle gegevens.

Nu heb je jouw loopschema, maar misschien niet de juiste kledij. Shop er dus op los, wel te verstaan in sportwinkels, maar ook niet helemaal. Een stuk of 2 loopbroeken, een paar t-shirts, een paar kousen en een paar loopschoenen is al voldoende! Oh ja, vergeet geen sportbeha te kopen en koop gerust kleurrijke kledij die je ook echt mooi vind, dat zorgt voor motivatie! Maar koop niet te veel, want zie dat lopen dan toch niet je ding is, heb je al die kledij voor niets gekocht!


Nu ben je klaar voor je eerste loopsessie. Ik waarschuw je op voorhand: als je geen conditie hebt, wordt dit waarschijnlijk een marteling. Maar ik beloof je dat de tweede keer al heel wat beter lukt! En vergeet alsjeblieft niet te stretchen achteraf, anders zou het uit bed komen de volgende ochtend nog 5x lastiger zijn!

Je bent begonnen, maar je moet het nu ook volhouden. Het is niet omdat een loopsessie niet zo goed gaat, dat je direct moet stoppen. Je moet er de moed in houden: wil je lopen, werk er dan aan!

Lukt het lopen goed? Schrijf je dan in voor loopwedstrijden! Dit vergroot je motivatie tijdens je loopsessie, want wie wil er nu afgaan op een wedstrijd?! Ik raad de Color Run sterk aan als eerste wedstrijd. Misschien wel duur, maar het is de moeite waard! En je moet nog niet eens de 5 kilometer kunnen lopen, want er zijn er velen die een minuut lopen, stappen, minuut lopen, stappen..

Loop met muziek! Het maakt het lopen alleen niet leuker, maar het helpt je ook doorzetten! Bijvoorbeeld als dit liedje gedaan is, mag ik wandelen of je loopt gewoon op het ritme van het liedje.

Ik wens jullie allemaal heel veel succes met het hardlopen!

foto's: WE HEART IT.

Liefs,
Marit.

Geen opmerkingen: