woensdag 24 augustus 2016

Ode aan Zweden.

"Lieve Zweden,

Ik ben nu een aantal jaren naar je toe op vakantie geweest en elke keer heb ik mij vermaakt. Ik keek mijn ogen uit. De mooie natuur die er was, maar ook de aardige en enthousiaste mensen. Dat is heel anders dan in het kikkerlandje genaamd Nederland. Maar Zweden, wat ben je mooi."


Zweden is een land, wat heel anders is dan Nederland. Nederland is heel vlak vergeleken met Zweden. In Zweden is de natuur ook heel anders. Er zijn veel meer bossen en in de wegen zitten veel bochten. Wegen die dwars door de natuur gaan en die veel bochten hebben. Dat is mij na al die jaren al meteen opgevallen. 

Hoe raar dit ook klinkt maar de boter is hier heel anders. Dit heeft te maken met het brood. Ik weet niet of dit klopt, maar ik heb wel zo'n vermoeden. Wij in Nederland hebben zout in ons brood zitten en in Zweden hebben ze dat niet. Wij hebben in de boter geen zout zitten, maar hun juist weer wel. Heel raar klinkt dit, maar ze hebben hier zoute boter. Ik hoor je al denken 'iel!' maar ja, dat klopt.

Wiener brötchen heette ze in de winkel, maar op Google kom ik het niet tegen. Dit zijn de aller- maar ook écht - lekkerste koeken van de hele wereld. Het zijn een soort van koeken, maar je kan het ook als broodje of tussendoortje eten. Het is met bladerdeeg, glazuur en pudding. Ik lus veel lekkere broodjes als tussendoortjes, maar dit slaat echt alles. Wat zijn die dingen lekker!

Zweden, je bent top.

Geen opmerkingen: